18 Januari 2019

DIY - Tukar Water Heater tanpa Pam

Musim cuti sekolah dah habis,sekali water heater buat hal ,maklumlah anak nk mandi pagi2 sejuk katanya.water jenama Pensonic ni saya dah pakai hampir 5tahun lebih,macam tak berbaloi utk baiki,jadi sy tukar water heater baru.

masalahnya - heater tidak berfungsi berkemungkinan sensor heater atau relay kong.

1: berikut adalah water heater pensonic tanpa pump yg kong.
 
 

2: bermodalkan RM165 saya order di shopee .seller dari malaysia.batang sampai dlm masa 2hari bekerja.


3: disebabkan water wiring heater lama di sebelah kiri,saya terpaksa mengubahnya ke kanan berikutan water heater baru disebelah kanan.wiring ni saya buat 5tahun lepas,menggunakan ELCB 32 beserta suis heater.
 

4: selepas pemasangan paip dan penyambungan,barang saya beli di MRDiy,berjaya menguji air panas tersebut.baru terasa nikmat mandi subuh2..selamat mencuba.
 




1 ulasan:

Unknown berkata...

Mcm mne nk on air pnas tu