1 Januari 2014

TestDrive - Genting Highlands

"Selamat Tahun Baru 2014" buat pembaca & terima kasih kerana menyokong blog ini.
saya ada sedikit cerita utk dikongsi buat anda semua.pada 01-01-14 saya telah menguji prestasi CFE sy menuju ke puncak GentingHighlands.Tujuan utk merasai sendiri kuasa yg dihamburkan oleh gear D & L CFE ni.Tidak dinafikan kuasa Turbocharger brand "Borg Warner" ni sangat mengagumkan..



saya menggunakan gear "D" di laluan 
genting sempah hingga ke gohtongjaya.
meter RPM 2k di sepanjang jalan hingga ke gohtongjaya.

 setelah tiba di checkpoint ke 2 gohtongjaya ke highlands resort (genting) saya menggunakan gear "L" dgn RPM sekitar 3k.Tanpa menggunakan butang S.A.T .
Terasa kuasa & tayar akan "spin" bila kita mengambil selekoh tajam.

 semasa menurun bukit saya gunakan "D" mode & S.A.T  supaya enjin tidak mengaum,sebenarnya S.A.T tidak perlu bila menuruni bukit kerana ianya berfungsi sebagai gear rendah & mengurangkan penggunaan brek ketika menuruni bukit..sekian.T.K



info : buat pemilik & bakal pemilik Exora yang menggunakan CVT. Sebenarnya “L” pada CVT tu bukan gear rendah, sebaliknya adalah “Sport Mode”. Dalam mode ini, enjin akan “rev” lebih kurang 20% lebih tinggi berbanding dengan D mode. Throttle akan lebih responsive untuk menambahkan kuasa enjin.

14 ulasan:

Unknown berkata...

Tahniah baim... lepas ni boleh dah promote magazine plak... ekekeke aku support der.....

rendangayam berkata...

salam bro.. drpd gear D ke gear L, terus tarik mcm tu aja ka?

rendangayam berkata...

setakat ini belum pernah cuba gear L

Tanpa Nama berkata...

penah test drive guna L.. mmg bedesup...

RotorMasters berkata...

Syams Campaiyon-haha mag menda nya aku tlg perbetulkan apa yg salesman proton rahsiakn sblm nie...


rendangayam-klu naik bukit terus je tarik ke L,klu tgh laju xjgnla..starting tarik ke L xpe..

Tanpa nama-mmg berdesup sbb mode tu lowgear,,,tp minyak dia bleh tahan..

Tanpa Nama berkata...

nice blog..kipidup...

Unknown berkata...

Tq... For info...

Tanpa Nama berkata...

maknanya...
1) kalu jalan biasa : D(-)SAT
2) kalu naik bukit : L(-)SAT
3) kalu turun bukit : D(+)SAT

betul tak...?

RotorMasters berkata...

betul tu bro...wa slalu je buat mcmtu..selamat beramal..

1) kalu jalan biasa : D(-)SAT
2) kalu naik bukit : L(-)SAT
3) kalu turun bukit : D(+)SAT
tmbah ni bro..
4) kalu jalan jammed : D(+)SAT

Tanpa Nama berkata...

TQ atas info yg amat amat berguna...tapi nak tau jugak apa beza kalu ON atau OFF button SAT tu...? (terutamanya masa jalan biasa atau jalan jem...) bleh jimat minyak ke...?

Tanpa Nama berkata...

salam..sy slalu klu memotong kat highway guna gear L..terasa mmg power dan berdesup je..dr D tarik je ke L tp tanpa tekan pedal minyak..:)

RotorMasters berkata...

on SAT dpt mengurangkan beban pd enjin,tekanan minyak jd rendah...apa yg sy cuba la..

xperlu tarik ke L pon dh ok..maintain D tekan pedal smp lantai..turbo akn berfungsi selepas rpm 3k..tp klu jln kg 2lorong tarik je L..

Tanpa Nama berkata...

smpai ble pkai L nie..tq

RotorMasters berkata...

bila keadaan jalan kurang membukit boleh tukar ke D..(jgn sesekali beri bebanan pd gear D,ianya boleh memendekkan jangkahayat gearbox)