16 Disember 2013

DIY - Cat Rims Exora + Nitrogen

jumpa lagi kita dalam sesi DIY kali ini,saya nk tunjukkan proses mengecat rims standard 16" exora CFE.Setelah puas survey area bangi & kajang, saya terjumpa rims ini di kedai tayar di area jalan reko kajang.setelah cek keempat-empat rims tiada bengkok,kawtim dgn tokey tu dapatla RM350 utk 4 biji rims.saya terus bawa balik untuk proses mengecat rims tersebut.

rupa rims tersebut,penuh dgn habuk brakepad.huhu

wa suruh itu bangla kasi balancing,nk tgk ada bengkok ke tak.

sampai je rumah terus basuh ,gosok dgn kertas pasir 80 di bahagian dalam rims.

slow-slow  gosok dgn kertas pasir 320 di bahagian bunga,asalkan calar semua bahagian kira ok la tu.

cuci rims tersebut pakai chemical & jemur

sebelum mula mengecat tembak pakai angin utk pastikan rims betul2 kering.

saya menggunakan undercoat color silver dari brand anchor,tembak secara layang sebanyak 2kali.

dh kering masa utk tembak color yg korang nak,saya tembak color gunmetal.

 lakukan sebanyak 3layer secara layang.

setelah kering sy tembak clear 2K brand Du-Pont ,menggunakan air compressor.

jemur selama 2jam utk kering luar & dalam,sy terus ke kedai rims utk pasang & pakai tayar asal semula.utk pengetahuan anda sy menggunakan gas nitrogen utk keempat2 tayar tersebut..kelebihan (ringan,bunga tayar lambt haus,topup 6bulan sekali)

setelah buat balancing & allignment,sy cuba mmg mengagumkan..tanpa menjejaskan sikit pun prestasi turbocharger sy..sekian,jumpa lagi.

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terbaek bang...

RotorMasters berkata...

terima kasih bro..layanz standard je..maintain warranty..

Tanpa Nama berkata...

kt sume kdai de isi nitrogen ke?cat clear tu xde yg pkai aerosol ke??compresor xde la..

RotorMasters berkata...

semua kedai tayar yg besar2 ada..(cth kedai 2-3 lot)cat clear dlm tin ada jual..carila brand anchor @ kromoto..jenis ni mmg terbaik cat dia..

Cikgu Bold berkata...

Ape nama spoiler tu ye? berminat lak nmpk.

RotorMasters berkata...

spoiler tu jenis mugen dari airmaster..

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum...

saya mencari rim exora cfe 16" original secondhand
untuk dijual pada harga yang berpatutan. Mohan bantuan. Terima Kasih.

RotorMasters berkata...

wasalam bro...
rims second 16inch exora cfe ada jual di kedai2 tayar yg besar shj..kena rajin survey kt area bro tu..harga rims shj..rm450 std price...bleh nego lagi..tayar asal bleh pakai semula...

ayanadamai berkata...

Assalam..
Bahagian dalam saudara spray dgn cat yg sama ke?. Berapa tin cat utk 4 rim tu?

RotorMasters berkata...

ayanadamai =

sy menggunakan 2tin cat .cat luar dan dalam gelung rims..dlm satu layer pon dh ok...

ayanadamai berkata...

Terima kasih atas info. Dah dapat rim secondhand exora rm450. Boleh la kan. Nanti sy naj buat sendiri mcm tuan buat. Nak tanya, Kalau pakai clear spray biasa tu boleh tahan ke cat rim tu?

RotorMasters berkata...

rims ori ok la tu...bdk2 yg tukar rims lain pon tercari2 lg rims ori ni...boleh jer pakai clear biasa...lepas kering spray lg 1 layer..total 2 layer..

Unknown berkata...

Saya nak cat sport rim kereta saya do kawasan Johor bahru.. Tapi xdapat contact.. Ssiape blh tlg

Unknown berkata...

Bleh dapat nombor contact bro.. Nak spray rim kereta

RotorMasters berkata...

En enknown - maaf lambat..en masuk fb dan join grup ini..mungkin bleh membantu..
https://www.facebook.com/groups/1398292477084524/ (grup sport rims area johor)

en sharvanan - en nk cat rims kereta apa? sy dh lama xbuat perkhidmatan cat rims bro sbb busy hujungmggu..mgkin bro bleh cuba cat sendiri @ tanya geng2 dlm fb grup ini..
https://www.facebook.com/groups/jualswapkasikpreerimanda/

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan..kalau kereta exora saya rim besi tukar kpd rim mcm std mcm tuan ni akan void warranty tak?

RotorMasters berkata...

tanpanama - wsalam...cari rims standard exora @ preve..pakai tayar asal balik...mmg x void warranty...sy pakai smp hbs warranty 3dec2016 br2 ni....tgk pd luaran mpk mcm premium...tp basic jer..selagi ada warrnty layan jer..

Tanpa Nama berkata...

Bro. Tau2 je aku pun dh buat. Aku pun dah spray dkat sportrim asal P.E aku. Nk tukar sportrim ada jual cntik n murah tpi kualiti tkut xde kng lnggar lubang sne sni sumpik/kopak plak. Nk bli yg baik pnya hrga pun msti baik dh cm bajet tukar sketul head klau japan punya ni sbb besi dia aloy ringan tapi kukuh n jitu cam smurai. So aku pun spray sndri. Ilham muncul pas aku tgk ada accord n civic 2 sportrim asal dia spray nmpak cntik so aku pun try dkt P.E aku. Aku nk plih wrna cm bro tpi xde so aku pun plih wrna metalic brown. Skali pndag nmpak cm wrna hitam tpi sbnarnya coklat / unggu kegelapan huhu. Tpi cara aku spray xsma r ngn bro aku xbuka tyar n aku spary cara kamikaze ttup lubang2 sportrim n nut n tmpat pump angin tyar ngn paper n solotip je. Tyar juz bsahkn skit tepi2 ngn air/wax tyar pas 2 tmbak je r huhu t klau ada kesan skit yg mlekat dkt tyar jgn rsau t akan tertanggal sndri msa drive n t addjust skit gsok ngn brus sabut/dawai scara plahan2. So far aku dh spray selama 7bulan dah. Cdang cm nak tmbak wrna hijau light/lumut je sbb kreta wrna chiffon green huhu.

RotorMasters berkata...

tanapanam - terbaik bro..sy masih pakai rims standard wlpn warrnty br je hbs bln 12 2016 hrtu..skrg tgh plan cr rims 17inch ori japan @ conti mane yg cun la...sblm pasang cat dlu...br merecikkkk..apaon tq bro follow blog DIY sy..