25 September 2014

Info - Kenderaan Elektrik Pertama Proton Prototaip 2015


Sebuah prototaip kenderaan elektrik di dalam negara dipasang akan siap pada September tahun depan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif Malaysia (MAI) Madani Sahari. 

Pada pengenalan awam program perkongsian kereta COMOS EV, Madani berkata, kereta baru ini akan menjadi satu usaha sama antara syarikat tempatan dan yang asing, walaupun beliau enggan nama yang tepat firma telah dibebani untuk projek itu. 

Proton atau Perodua (sebelum ini telah bekerjasama dengan Frazer-Nash Research untuk membangunkan EV sendiri, dan sepatutnya mula mengkomersialkan ia tahun ini), atau ia akan menjadi syarikat lain yang berada di luar perniagaan automotif?


Madani juga mendakwa bahawa prototaip bas elektrik pertama akan tiba sekitar suku ketiga tahun depan. Awal tahun ini, MAI telah menandatangani satu perjanjian kerjasama dengan Arca Corporation Sdn Bhd, AutoCRC Ltd dan Swinburne University of Technology untuk membangunkan dan mengeluarkan bas elektrik. 

Ini E-Bas pertama akan menyaksikan perkhidmatan di Putrajaya dan Langkawi, kerana agak mudah routing dan pelbagai keperluan mereka. Arca Perbadanan telah memperuntukkan pelaburan sebanyak RM200 juta merebak dalam tempoh empat tahun, dengan pengkomersilan bas dijadualkan bermula pada 2016. 

Turut termasuk dalam perjanjian itu ialah pembangunan dan pengeluaran bateri lithium-ion yang akan kuasa bas ini, dan Madani berkata bahawa mereka akan dibina pada suku pertama tahun depan. Bateri ini juga akan dapat digunakan dalam kereta dan penyimpanan tenaga.


Tiada ulasan: