1 Oktober 2013

Info - Kenali Rims Tulen & Rims Tiruan






Di Malaysia ramai yang suka tukar sport rim untuk modifikasi kereta. Ramai juga yang beli replika kerana kalau ori 'Made in Japan' terlalu mahal. Replika pula ada Taiwan atau China.cara-cara pembuatan sport rim dan bagaimana membezakannya.. Berguna juga kalau ingin waspada nak beli ori Japan made tapi terbeli replika dengan harga seperti premium Made in Japan..Rim yang kurang kualiti pembuatannya boleh mengakibatkan gegaran stering, sukar dikawal, kos minyak malah boleh mengakibat kemalangan...

Rim berkualiti terbahagi kepada 6 Jenis Cara Pembuatan :

1: Gravity Casted Rims

2: Low Pressured Casted Rims

3: High Pressured Casted Rims

4: Roll/Rotary Forged Rims
5: Liquid Forged Rims

6: Cold Billet Machine Rims


 ( Gravity Casted Rims )
Rim buatan China biasanya menggunakan Gravity Casted, manakala Taiwan pula selalunya guna teknik Low Pressured Casted. Roll Forged dan Liquid Forged pun ada ...Rim Jepun selalunya guna teknik Pressured dan Forged manakala Rim dari Eropah guna teknik low pressured dan ada juga guna forged.

Teknik Graviti Casting
Ini merupakan teknik termurah dan paling mudah untuk hasilkan sport rim..Rim yang terhasil cara ini biasanya berat, kurang bulat, perlu balancing ..



Teknik Graviti Casting..

Contoh : Rims Graviti Casting.

tidak sekata, terdapat benjolan udara..


Ia mungkin amat murah, tapi awas boleh merbahaya jika suka memandu laju...

( Low Pressured Casted Rims )
Teknik ini mahal sikit berbanding teknik Gravity Casting. Kelebihannya kurang kaviti udara dalam rim dan densiti rim lebih sekata- tak mudah retak.. Kebanyakkan rim sebegini dibuat di Jepun dan Eropah..malah ada juga buatan Taiwan... Thailand? kena check website pengeluar..

Teknik Low Pressure casting


Low Pressure Casting

Kelebihan teknik ini, kurang terdedah kepada udara ketika proses penyejukan alloy serta rim akan lebih keras kerana sebaran alloy yang sekata. Namun disebabkan teknik casting ia tetap terdapat kaviti udara..

Contoh : Rims Low Pressure Casting.

Kualiti pembuatan lebih sekata..



( High Pressured Casted Rims )
Untuk teknik Casting ini merupakan yang terbak tetapi agak mahal kos pengilangannya. Rimnya biasa lebih tepat, namun kerana teknik casting tetap terdapat kaviti udara tetapi agak marginal...


Teknik High Pressure Casting


Rim sebegini lebih keras, lebih ringan dan kemasan yang sekata. ENKEI dan SSR antara yang guna teknik ini.


( Roll/Rotary Forged Rims )
Rim yang dihasilkan teknik ini agak jarang dan mahal serta selalunya saiz besar iaitu 18" keatas. Roll Forged secara asasnya teknik casted tetapi gelung rim (barrel) diberikan perhatian khusus menjadikannya lebih kukuh.

Teknik Roll/Rotary Forged





terdapat garis-garis halus..

( Liquid Forged Rims )
Rim Liquid Forging dihasilkan melalui kaedah berteknologi untuk dikeluarkan. Secara asasny logam cecair dimasukkan dalam rangka (mould) dan disejukkan melalui tekanan tinggi secara keseluruhan (komprehensif).
Teknik Liquid Forging



Hasilnya kejituan rim lebih tepat, tiada kaviti udara, permukaan rim sekata, sangat ringan tapi kukuh..


permukaan belakang licin dan sekata..

Rim Liquid Forged agak sukar dicari kerana tidak banyak pengeluarnya. Namun kalau jumpa yang second hand agak berbaloi kerana kejituan rimnya dan selalunya tidak perlu penambah berat untuk balancing kerana bulat rim tersebut agak tepat dan sukar bengkok atau tidak sekata..

( Cold Billet Machine Rims )
Rim Cold forging terhasil seperti kaedah pembuatan pedang samurai..Jitu, sangat ringan dan kukuh tetapi amat mahal selalunya untuk kereta prestasi tinggi.. boleh cecah hingga RM5000 per rim (bukan satu set!).

Contoh : Rims Citroen DS4


Cara Pembuatan Rims TE37

Tiada ulasan: